Min hund

...Har extreeemt mycket tovor i sin päls...

Måste göra något och det NU!!
Därför har jag och sambo bestämt oss för att klippa ner mitt hårtroll ( Gråter ) en gång för alla.
Så nu ska jag ringa och boka tid....*hej då Siggehår*

Jag sitter inne på en hundsida på internet och kikar på saxar. En tjej på vovve föreslog en speciell sax. Så då tänkte jag att en sån ska vi inhandla.
Jag hittade saxen. den kostade 100:-. Bra pris tyckte jag. Vi slår till!!
När jag sen gick vidare och hade fyllt i alla uppgifter stod inte summan längre på 100:-
Utan på 248:-
Ehm ursäkta mig, men nu va det inte billigt längre. Då tar jag hellre min gnisslande cykel ( som är gratis )ner på stan och parkerar den snyggt utanför Zoo...


-----------------------------------------------------------------------------
Tipsen jag fick: ( Otroligt underbara människor med underbara tips, blir så glad...)

Hej
Har en lhasa apso / malteser...som jag har ganska nerkliptt ungefär 5m lång päls...klipper med en effileringssax...Jag använder Espree schampo balsam och spray...SKITBRA! lite dyrt men de lönar sig i längden märkte jag..ang pälsvården..så brukar jag även kamma igenom honom innan bad under bad och efter bad fönar torr pälsen och kammar samtidigt...sedan kammar jag egenom honom varje dag för att undvika tovor...
Har en kam som är väldigt fintandad och en karda ( vet att det sliter) men om man anänder spray innan så blir de bra!
Nu har min lilla lurv rullat sig i ny lagd asfalt så du kan juh gissa hur fin han är i pälsen!! hehe blir o klippa mer....Om det inte är jätte ycke tovor skulle ja klippa bort tovorna bara...
Hoppas du får ordning på lilla lurv!

------------------------------------------------------------------------------
Våran lhasa/shih tzu var jag tvungen att klippa ner med klippmaskin eftersom hon plötsligt med väldigt tovig och pälsen var som en tjock filt. Detta var efter ett bad. Det fanns inte en chans att reda ut pälsen, trots att jag försökte. Så problemet var lätt löst; nerklippt hund som slapp någon som slet i pälsen i timmar.

Pälsen växer ju ut igen. /Helene

-----------------------------------------------------------------------------
Vad jag har lärt mig under den här tiden med denna långa päls är att kamma ut pälsen innan bad annars blir det raggsocka..efter badet inte gnugga utan krama ur pälsen gnuggar man blir det tovor och sedan gäller var och varannan dag spraybalsam före pälsen sköts

Efter du har badat honom så späder du ut ditt balsam med vatten och häller över honom det..skölj sedan inte ut det utan krama ur det..balsamet ska vara kvar. Det underlättar skötseln av långhårs-pälsar..emellan baden kan du ha hjälp av spraybalsam finns många olika.Själv har jag fastnat för märket PCL finns i både schampo balsam o spraybalsam

okej jag glömde ..gav bara tips på efter tovorna blivit utredda.
Vad jag själv gör med mina shihtzu när det blir tovor för det blir det på helst min ena.
Det är att blöta ner tovan med spraybalsamet och sedan tar jag och håller fingrarna intill skinnet där tovan sitter tar kammen med den glesa tandraden.. och försiktigt arbetar ut tovan utifrån och in till huden.
Sedan tar jag den täta sidan och kammar och känner efter så att det glider lätt..jag har svårt att arbeta med borstar tycker inte att jag har så stor koll på tovorna då

--------------------------------------------------------------------------------
Klipp ner hunden om du inte klarar av pälsvården.

Har man en hundras som inte fäller päls och måste klippas, ja då får man lägga ner timmar på den.
Upp på trimbord, kamma med pudelkam ordentligt. Bena upp pälsen och kamma.

Börja om från början-klipp ner hunden-kamma igenom ordentligt minst var 3:je dag.
Då slipper du tovor.
Sen får du en blank och fin päls.

Har själv pälshundar, och har haft det i 9-år. Har aldrig haft tovor i pälsen.
Lycka till!

-------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Tina

Visst det blir tovor. Olika hundar har olika pälsar. Jag ve. Jag har 4 shih-tzu. alla har olika kvalite på sin päls men alla behöver borstas varje dag. Använd bra borste och gles kam gärna special schampo och balsam som ofta inte finns i vanliga djurbutiker. Jag använder Allsystem från Häromi postorder. www.häromi.se. Kolla gärna in min blogg och hemsida om mina hundar. www.christinawallberg.se
Lycka till.

2008-02-24 @ 14:48:52
URL: http://tinadittodatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0